Minden weboldal tulajdonos rémálma, amikor látszólag egyik pillanatról a másikra a jól működő weboldala meghibásodik, vagy valamilyen fontos funkció nem akar működni rajta. Most néhány aktuális példát hoztam arra, hogy milyen körülmények okozhatják a weboldalad részleges vagy teljes leállását, és hogy miként lehet helyrehozni a hibát…
Előfordulhatnak természetesen olyan egyedi problémák is a weboldaladon, amelyekre nehezebb megoldást találni, de ha az alábbi hibajelenségek valamelyikével találkozol, akkor ezek legalább nem fognak borsot törni az orrod alá.
(Fontos tudni, hogy a legtöbb hiba javításához nem elég, hogy a weboldal admin felületéhez van hozzáférésed, szükséged lehet a tárhely hozzáférési információkra is.)
Gyakran a problémát egy bővítmény frissítés okozza.
Előfordul, hogy a hiba azonnal a bővítmény frissítése közben jelentkezik, de, ha a frissítési folyamat “rendben zajlik”, akkor is érdemes a bővítmények, sablon, WordPress verzió frissítése után “átlapozni” a weboldalt, hogy minden megfelelően jelenik-e meg, a weboldal fejléce, aloldalak/főoldal elrendezése, működnek-e az űrlapok, webshop esetén a rendelési folyamatot is érdemes időnként tesztelni, hogy ne egy vásárlói panaszlevélből derüljön ki, hogy a frissítés óta nem lehet kosárba tenni a terméket, vagy nem működik valamelyik fizetési/szállítási funkció.
Frissítés előtt mindenképp készíts biztonsági mentést a weboldalról, hogy szükség esetén vissza lehessen állítani az eredeti állapotot.
Biztonsági mentés készítéséhez használhatod az All-in-One WP Migration bővítményt.
Frissítés után, ha hibát észlelsz, és valószínűsíthető, hogy a hibát valamelyik bővítmény okozza, kapcsold ki a Bővítmények/Telepített bővítmények menüpont alatt egyesével azokat, amelyekre gyanakszol, és a shift+f5 billentyűkombinációval frissíts rá a weboldaladra, hogy lásd, megoldotta-e a problémát a kikapcsolás.
Ha megtaláltad a “ludast”, és visszakapcsoláskor újra látható a hibajelenség, akkor valószínűleg a bővítmény okozza a kompatibilitási problémát, ebben az esetben érdemes keresni helyette egy másik, hasonló funkciókat ellátó bővítményt.
Ha a frissítés során teljesen hozzáférhetetlenné válna a weboldalad...
…akkor FTP hozzáférésed segítségével a Total Commanderben (vagy a cPanel felületen a Fájlkezelő menüpontból indulva) ki tudod kapcsolni, inaktiválhatod az összes bővítményedet. Ehhez be kell lépned a weboldalad fájljaihoz (ezt általában a public_html mappában találod), és a wp-content/plugins mappát átnevezed (kétszer lassan belekattintasz, akkor tudod szerkeszteni) pl. egyszerűen teszel mellé egy kötőjelet így: plugins-
Total Commander / wp-content / plugins mappa
cPanel / Fájlkezelő
Ezután, ha a valamelyik bővítmény okozta a leállást, be tudsz majd lépni a wp-admin-ba. Ha bent vagy, vedd ki a plugins mappa mellől a kötőjelet a Total Commanderben (vagy a cPanel Fájlkezelőben) és folytasd a munkát a weboldal adminban, a bővítmények mind kikapcsolt állapotba kerülnek. Kapcsolgasd vissza egyesével a bővítményeket. Ha megvan a problémát okozó bővítmény, az a “legegyszerűbb”, ha törlöd és keresel helyette másikat.
Cache (gyorsítótárazó) bővítmények
A cache bővítmények túlzott használata is káros lehet a weboldal funkciók megfelelő működésére.
Ne használj egynél több cache bővítményt! Kattints a Telepített bővítmények menüpontra, és ellenőrizd, hogy milyen gyorsító bővítményt használsz. Ha ezekből (Pl: WP Fastest Cache, W3 Total Cache, WP Rocket, WP Super Cache, Cache Enabler, WP-Optimize, LiteSpeed Cache, stb.) több is be van kapcsolva egyszerre, egyet hagyj meg, a többit kapcsold ki. Ez jó eséllyel meg fogja oldani a problémádat…
Ha nem vagy elégedett az oldalad betöltődési sebességével, keress másik gyorsító bővítményt, és ellenőrizd, hogy a weboldalad megfelelően van-e optimalizálva, és cseréld le a gyorsító bővítményedet. Próbáld ki ezt >>>
Adatvédelmi hiba
Ha SSL titkosítást használ a weboldalad, előfordulhat, hogy az alábbi hibaüzenet jelenik meg az oldal betöltődése helyett:
Ez akkor is előfordulhat, ha valamiért nem újult meg az oldalhoz tartozó SSL-tanúsítvány, de volt már olyan eset is, hogy az ssl titkosítást használó weboldal ugyanezt a hibát írta ki, és kiderült, hogy a tárhely ára nem volt kifizetve.
Itt is ellenőrizheted az SSL-tanúsítvány telepítésével kapcsolatos problémákat. Megbizonyosodhatsz arról, hogy megfelelően van-e telepítve, érvényes-e, megbízható, és nem ad semmilyen hibát egyik felhasználónak sem. https://www.sslshopper.com/ssl-checker.html
Érdemes figyelni, hogy mikor jár le az ssl, mert ha nem újul meg magától, akkor manuálisan kell beállítani. A böngészőben a weboldalad neve melletti lakat ikonra kattintva meg tudod nézni a tanúsítvány érvényességének lejárati idejét a felugró felületen a ’Kapcsolat biztonságos’, azon belül pedig a ’Tanúsítvány érvényes’ linkre kattintva.
Az SSL tanúsítvány megújításához kérheted a tárhely szolgáltatód segítségét, de kezedbe is veheted az irányítást. A cPanel felületen jó esetben beadhatod az ssl tanúsítvány kérelmet így:
Lépj be a Cpanel kezelőfelületre. Keresd meg a Lets Encrypt SSL menüt a biztonság szekcióban. Ezután válaszd ki az alsó táblázatban a weboldaladat, és nyomj az +Issue szövegre. Ez jó eséllyel néhány perc alatt megoldja a problémát.
Ha szeretnéd, hogy domained folyamatosan megújítsa az SSL tanúsítványát lehetőséged van bekapcsolni Cpanelben az AUTO SSL módot. A Cpanel felületen keresd meg meg a Biztonság panelt, és nyissuk meg az SSL/TLS Status menüt, jelöld ki a kívánt domain nevet, és nyomj a Run AutoSSL gombra.
A PHP verzió frissítése is okozhat gondokat
1. “Úgy tűnik, hogy hiányzik a MySQL kiterjesztés a PHP telepítéséből, pedig arra a WordPressnek szüksége van.”
Ijesztő lehet, ha ez az üzenet fogad, és még a weboldalad admin felületére sem tudsz belépni. Ez a hibaüzenet akkor jelenik meg, ha a szolgáltató frissíti a legalacsonyabb php verziót, és a .htaccess fájlban még egy korábbi verzió szerepel.
Ha a WordPress oldalad ezt a hibát jelzi, az alábbi egyszerű lépéseket kell megtenni:
– Lépj be a Cpanel felületre
– Nyisd meg a Select PHP Options menüt
– Nyomj a Kiegészítések menüpontra
– A megnyiló felületen pedig a Visszaállítás az alapértelmezettre gombra.
(erről az eredeti cikket itt találod: https://help.cweb.hu/tudasbazis/ugy-tunik-hogy-hianyzik-a-mysql-kiterjesztes/)
Ha az oldalad jelzi, hogy PHP verzió frissítésre van szükség
Akkor is lehetnek fennakadások a működésben, és tapasztalhatsz furcsa hibákat, ha nem megfelelő php verziót használ a weboldalad…
A PHP verzió frissítése pozitív hatással lehet a weboldalad teljesítményére. Érdemes ezért követni a php frissítéseket, és mindig legalább a minimálisan ajánlott verziót használni a weboldalon. A PHP frissítése általában nem okoz problémát, de nem garantált, hogy minden esetben problémamentes, ezért ajánlott a következő lépéseket megtenni:
- Készíts biztonsági mentést a weboldaladról
- Frissítsd a bővítményeket, sablont és WordPress verziót
- Ellenőrizheted a PHP kompatibilitást is PHP Compatibility Checker bővítménnyel,
Lépj be a cPanel felületre és frissítsd a PHP verziót!
A cPanel felületen keresd meg a MultiPHP Manager menüpontot, jelöld ki a domained melletti rubrikát, amelyiknek a php verzióját növelni szeretnéd, és a legördülő menüből válaszd a megfelelő php verziót. A módosítás után nyomd meg az ’Alkalmazás’ gombot, és ellenőrizd a weboldaladat, hogy minden működik-e. Előfordulhat, hogy a php frissítése után az oldalad megáll, ilyenkor válts eggyel korábbi php verzióra, frissítsd a weboldaladat, és ellenőrizd újra, hogy minden rendben van-e.
TIPP: Nem mindig a legeslegfrissebb PHP verziót érdemes használni. A weboldal által jelzett verzió elegendő akkor is, ha már van annál újabb is.
500 Internal Server Error
Ezt a hibát leggyakrabban a .htaccess fájlban lévő helytelen irányelvek okozzák. A konkrét hibajelentést az FTP felületen az error_log fájlban találod. A legtöbb esetben elegendő, ha eltávolítod a helytelen sort a .htaccess fájlból, ha nem vagy biztos magadban, inkább kérj segítséget.
Ha mégis belevágsz a probléma megoldásába, kipróbálhatod ezt:
- Lépj be a weboldalad ftp felületére /pl. Total commander segítségével/, és keresd meg a .htaccess fájlt. Készíts egy másolatot belőle a számítógépedre (a biztonság kedvéért), aztán írd át a nevét (pl. erre: htaccess-old).
- Ezután navigálj a weboldalad Vezérlőpultján a Beállítások/Közvetlen hivatkozások menüpontra. NE nyúlj semmihez, csak görgess lejjebb és kattins a Módosítások mentése gombra, így létrejön egy új, “tiszta” .htaccess fájl, és nagy valószínűséggel megoldódik az 500-as hiba is.
503-as hiba
Ez a hibakód azt jelzi, hogy a kiszolgáló nem áll készen a kérés kezelésére, a szerver átmenetileg nem érhető el túlterhelés vagy karbantartás miatt. Akkor is előfordulhat, ha túl sokszor, túl gyorsan kattintgatsz az oldalon. Ennél a hibajelenségnél általában megoldást jelent, ha vársz egy kicsit. Igyál egy kávét, teát, amikor visszaülsz a géphez, nyomj egy shift+f5 frissítést, és újra nekiállhatsz a munkának, de előtte nézz utána, mi okozhatta az 503-as hibát… >>>