Miért érdemes a képeidet keresőoptimalizálni?
Erre a kérdésre egyértelmű a válasz: mert a Google képkeresőjében való megjelenés is növelheti a weboldalad látogatottságát. Azért érdemes időt szánni arra, hogy jól optimalizáld a képeket, mert itt még akkor is képes lehetsz kattintásokat elérni, ha a weboldalad linkje nem szerepel a Google találati listájának első oldalán (a legjobb 10 találat között).
Hogyan találnak meg Téged a felhasználók a képkeresőben?
Sok felhasználó először beír egy kulcsszót, vagy mondatot a Google Keresőbe, majd az oldal tetején lévő Képek fülre kattintva eléri a Google Képek eredményoldalát. Ha a képkeresés népszerű egy kulcsszónál, a Google a webes keresési eredmények között is megjeleníti a Képek oldal előnézetét. Az előnézet alján található Összes megtekintése lehetőségre kattintva pedig a felhasználók a Google Képek találataihoz jutnak.
A képre kattintva a felhasználó először egy előnézeti oldalra kerül, ahol a kép nagyobb változata és az oldal címének hosszabb változata mellett a „Felkeresés” gomb is megjelenik. A Felkeresés gombra kattintás után juthat a weboldalad egyik (a képet tartalmazó) oldalára.
Bár ez miatt a kettős kattintás miatt az átkattintási arány csökken(het) a webes kereséshez képest, de az átkattintás nagyban függ a felhasználó céljától is. Ha nem csak nézelődik, hanem konkrét célja van, pl. vásárolni szeretne, vagy valamilyen problémát megoldani, amire Te kínálod a megoldást, akkor tovább fog navigálni a weboldaladra, kattintani fog a weboldaladon használt, és a képkeresőben megjelenő képedre, főleg, ha a kép alatti leírás egyértelmű üzenetet, kecsegtető ajánlatot tartalmaz számára.
Az internetes kereséshez hasonlóan a képtalálatok rangsorolásra kerülnek. A rangsor balról jobbra, majd fentről lefelé halad. Lefelé görgetve az első 1000 képtalálat jelenik meg. Egy figyelemfelkeltő, találó képpel rábírhatod a felhasználókat, hogy kattintsanak, akkor is, ha nem az első néhány sorban jelenik meg a képed.
Hogyan ellenőrizd, hogy melyik képeidre kattintanak a felhasználók?
Ha van a weboldaladhoz Google Search Console hozzáférésed, akkor ennek segítségével ellenőrizheted, hogy a képkeresés irányít-e forgalmat a weboldaladra.
A Teljesítmény jelentésben ki lehet választani a képeket is, mint keresési típus, és megnézheted, hogy melyik képek jelentek meg a felhasználóknak, és melyek azok, amelyekre kattintva a weboldaladra érkeztek.
Mit mond a Google a képek keresőoptimalizálásáról?
A Google részletes útmutatást ad a képek formázásához és weboldalon való megjelenítéséhez. Ezek az irányelvek a Search Engine Lightening Talks (angol nyelvű) videójában is szerepelnek: https://youtu.be/SfC27XgelgE
Hogyan és milyen képeket használj a weboldaladon?
- A Google Képkereső a BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP és SVG formátumú képeket támogatja.
- A képek tartalma illeszkedjen az adott oldal tartalmához, és lehetőleg jó minőségű saját fotó, vagy olyan egyedi grafika legyen, ami értéket ad az oldalnak. A máshol már használt képeknek (pl. stock fotók) kevesebb az esélye arra, hogy megjelenjenek a Google Képek oldalon.
- Figyelj a minőségi tartalomra! A Google figyelembe veszi az oldal tartalmát is a képek rangsorolásánál, a jó tartalom tehát ugyanolyan fontos, mint a képek vizuális megjelenése.
- Használj kiemelt képeket az oldalaidon, amelyek kattintásra ösztönzik a felhasználót, amikor a Google keresőben megjelenik. Próbálj meg olyan kiemelt képet választani vagy készíteni az aloldalakhoz, ami vonzó lehet a felhasználó számára.
- A Google képkeresőben a képek alatt annak az aloldaladnak, vagy bejegyzésednek, esetleg termék oldaladnak a címe jelenik meg, amelyben az adott kép szerepel. Használj találó oldalcímeket és címsorokat, amivel kattintásra ösztönzöd a felhasználót!
- Jó, ha tudod, hogy a képeken használt beágyazott szöveget a keresőmotorok nem tudják „elolvasni”, nem tudják beazonosítani a tartalmát. Fontos, hogy mindenképp írj helyettesítő szöveget is (alt text) a weboldaladon használt képeidhez!
- A kép helyettesítő szövegének megírásakor összpontosíts hasznos, információban gazdag tartalom létrehozására. Legyen lényegre törő, utaljon a képen látható tartalomra, szerepeljenek benne a kulcsszavak, kifejezések, amire a felhasználók kereshetnek, de azért ne legyen tele zsúfolva sem kulcsszavakkal, mert negatív felhasználói élményt eredményez, és azt okozhatja, hogy weboldalt spamnek tekintik.
- Bejegyzés készítésekor igyekezz a képetket a hozzájuk kapcsolódó szövegek közelében megjeleníteni, az oldal legfontosabb képét pedig, ha lehetséges, az oldal tetején helyezd el.
- A Google a képek URL elérési útját és fájlnevét is használja a képek jobb megértéséhez. Pl. a fenti képernyőfotón látható fájlnév (weblapozz-kezikonyv.jpg) jobb, mint az IMG0123.jpg + Ha az oldal nyelve magyar, akkor a magyar fájlneveket részesítsd előnyben.
- A képek mérete befolyásolja weboldalad betöltődési sebességét, a sebesség pedig a Google keresőben való megjelenést, ezért fontos, hogy webre optimalizáld a képek fájlméretét. Erre használhatod pl. a tinypng.com oldalt.
(A képek optimalizálásáról és weboldal gyorsításról további fontos információkat találsz a Kézikönyved WordPress weboldaladhoz című kiadványban.)
- Az is fontos, hogy a weboldalad tartalma minden eszközön megfelelően jelenjen meg. A Te oldalad mobilbarát? Teszteld le itt: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Érdemes átgondolni, hogy a felhasználók használják-e a Google képkeresőt a Te témakörödben, és ha igen, akkor mit szeretnél elérni a képeiddel, miután indexelte a Google? DE… még, ha úgy is gondolod, hogy kevésbé jellemző, hogy az oldalad látogatói a képkeresőn keresztül fognak a weboldaladra érkezni, a fenti információk alaján a képeid keresőoptimalizálását gyorsan és egyszerűen elvégezheted és így esélyt adhatsz magadnak a Google képkeresőben való megjelenésre és a weboldalad látogatottságának növelésére.